Nieuws uit de fractie 8 oktober 2015

• De VVD heeft ingestemd met de detailhandelsvisie Opsterland. De dorpen Gorredijk, Beetsterzwaag en Ureterp worden elk genoemd in de visie en voor hen worden diverse aandachtspunten benoemd. Echter er is geen geld voor nieuwe initiatieven. In Gorredijk is een peiling onder de ondernemers om via reclamebelasting, geld voor een ondernemersfonds te krijgen. Gezamenlijke acties (bijv. Sinterklaasactie) kunnen vanuit dit fonds worden betaald. De VVD heeft het idee geopperd om via een verrekening de centrummanager ook uit dit fonds aan te stellen en te betalen.
  • Op aandringen van de  VVD gaat de wethouder onderzoeken of er voldoende draagvlak is voor twee rijrichtingen in de Hoofdstraat van Gorredijk. Dit om de bereikbaarheid van het winkelcentrum te verbeteren.
  • De centrummanagers zullen met de ondernemers en gemeente maximaal moet inzetten om de centra van de drie winkeldorpen zo aantrekkelijk mogelijk te houden. Bestrijden van leegstand, voldoende (gratis) parkeergelegenheid en promotie doormiddel van acties zullen de winkelcentra, elk met hun eigen karakter, aantrekkelijk moeten houden voor het veranderende consumentengedrag.
  • De VVD-fractie heeft diverse vragen aan de wethouder gesteld over het raadsvoorstel om de Skans te Gorredijk te verplaatsen naar de BHS, waar ook nog een nieuwe openbare basisschool zal moeten komen. De sporthal op de locatie de Skans zal ook verdwijnen en wordt verplaatst op sportpark Kortezwaag. Er zijn nog onduidelijkheden over de financiĆ«le dekking van de investering van bijna 10 miljoen euro en de horecaopzet.