Bezuinigingsscenario’s Meerjarenbegroting

- Antwoord op de vraag of de participatieavonden iets hebben opgeleverd is tweeledig. Het heeft bevestiging opgeleverd van wat we al wilden zijn. 16 Leefbare dorpen met voorzieningen gefaciliteerd door de gemeente maar draagvlak is aan het dorp en zal ook moeten worden onderhouden door het dorp. Vandaar ook een blijvend pleidooi voor de dorpsbudgetten en mogelijk zelfs uitbreiding in de toekomst.

Wat ook duidelijk naar voren komt is dat Opsterland een sociale gemeente wil zijn. Ver weg de meeste mensen kunnen zich zelf goed redden en doen dat ook. Mensen die dat tijdelijk of voor langere tijd dat niet zelf kunnen moeten altijd een beroep kunnen doen op de gemeenschap.

Waar de participatieavonden mank aan gingen is de democratische legitimiteit. Slechts 93 deelnemers zonder last en ruggenspraak ondanks dat ze althans de meesten, een organisatie of vereniging vertegenwoordigen hebben met veel inzet hun meningen naar voren brachten. Waardevol in het juiste perspectief. Een digitale raadpleging kan nog wel eens worden onderzocht.

Waar wij als raad de  demografische legitimiteit op baseren is breder. Nog maar ander halfjaar geleden hebben we namelijk gemeenteraadsverkiezingen gehad. Meer dan 60 % van de kiesgerechtigden hebben ons als raadsleden op basis van een programma gekozen. In onze partijprogramma’s staat dus aangegeven welke kant we uit wilden. Als we daar nu al, buiten de coalitieonderhandelingen om, willen afwijken moeten we toch aangeven waarom de situatie dat noodzakelijk maakt. Geen OZB verhoging en nu wel, zoals het college in alle scenario’s aangeeft.

- De VVD fractie vindt dat we ons vooral moeten richten op scenario 1 en 4. De VVD fractie vindt trouwens dat we niet alleen moeten kijken naar bezuinigingen  die de burgers direct raken. We moeten ons als raad wel realiseren dat we de grenzen van waar we nog op kunnen bezuinigen naar de inwoners van Opsterland wel in zicht krijgen!  We moeten dan ook naar de gemeentelijke organisatie kijken en in eigen vlees snijden. De VVD stelt voor een snelle ambtelijke OWO fusie om de organisatie smaller en efficiënter te maken met minder taken. En eveneens een bestuurlijke OWO fusie omdat we ook wel met 1 burgemeester en 1 raad en 1 college toe kunnen. Uitbreiding met Heerenveen en/of Smallingerland moet ook tot de mogelijkheden behoren.

- De VVD fractie is in principe tegen belastingverhoging. Nogmaals eerst snijden in eigen overbodig vlees. Met een kleinere overheid is er nog genoeg ruimte om essentiële taken overeind te houden. Hogere en/of nieuwe belastingen gaan ten koste van het vrij besteedbaar inkomen van onze inwoners en dat bedreigt weer de economische groei.

- Economisch beleid alleen in de streekagenda van Zuid Oost Fryslân. Scholen met minder dan 80 leerlingen laten samenwerken of fuseren. Muziek & Cultuur-onderwijs op de Ooststellingwerf wijze. (100.000,- i.p.v. 346.000) Sloot en bermonderhoud afspraken maken met boeren en burgers. Sportvoorzieningen in de dorpen zelf laten onderhouden. Geen exploitatie subsidie voor dorpshuizen of MFC’s. Jongerenbeleid in de centrum dorpen handhaven. (preventief beleid). Ouderenbeleid handhaven om hen langer thuis te kunnen laten wonen in de dorpen. WMO-vervoer kritisch bekijken maar wel in het kader van het ouderbeleid. Dorpsbudgetten handhaven. Wegenonderhoud in stand houden. Uitvoering 3 D’s in OWO verband uitvoeren.

Wij realiseren ons dat een aantal zaken die we net hebben benoemd om tot een sluitende meerjarenbegroting te komen, meer tijd en onderzoek vragen. Voor de begroting van 2016 moet er ruim € 800.000.- bezuinigd worden en dat moet lukken met de bovengenoemde inbreng. En voor de komende jaren ook het nog grotere bedrag: Lukt dat zeker met een totale gemeentelijke fusie !!!!!!!