Nieuws uit de fractie 21 september 2015

• De omgevingsvisie 2015 – 2030 is vastgesteld. De VVD heeft hier graag aan bijgedragen. De omgevingsvisie biedt goede kansen om mensen in Opsterland ruimte te geven om hun plannen waar te maken.
  • Er is in de raad breedvoerig gesproken over de detailhandelsvisie Opsterland. Voor de dorpen Gorredijk, Beetsterzwaag en Ureterp worden de sterkte en zwakte-punten benoemd. Internet winkelen en de economische crisis hebben het winkelbestand in de drie dorpen aangetast. Desondanks zijn er ook steeds weer ondernemers met nieuwe initiatieven waar ook anderen op inspringen. Door de aanstelling van een centrummanager moet de onderlinge samenwerking nog meer worden bevordert. In Gorredijk zijn initiatieven om reclamebelasting in te voeren ten behoeve voor een ondernemersfonds van waaruit gezamenlijke acties kunnen worden gefinancierd. De VVD heeft aangedrongen om zo snel mogelijk te onderzoeken of er genoeg draagvlak is om de rijrichting in de Hoofdstraat van Gorredijk van beide kanten weer mogelijk te maken zodat de routing weer eenvoudiger wordt om in het winkelgebied te komen. Het vrij parkeren in de drie dorpen is een grote plus t.o.v de grote steden Heerenveen en Drachten.

• De VVD-fractie heeft goede contacten met andere VVD-fracties in Zuid Oost Fryslân. Onderling informatie uitwisselingen en de OWO- samenwerking staan hoog op de agenda.