Terugblik raadsvergadering Januari 2024

Nieuws uit de VVD-fractie - Januari 2024

Met deze eerste nieuws uit de VVD-fractie willen we iedereen nog een voorspoedig 2024 toewensen!

- De fractieleden hebben diverse (nieuwjaar) bijeenkomsten bezocht in januari. Om enkele te noemen: de Nieuwjaarbijeenkomst van de gemeente Opsterland, VVD-Fryslân ledenbijeenkomst met als spreker VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz-Zegerius, de politieke avond VVD Zuid Oost Friesland, de informatieavond Leader-gelden ZuidOostFriesland en een informatie avond over de stand van zaken Regio-Deal ZuidOostFriesland.

- De VVD-fractie heeft ingestemd met het raadsvoorstel om grond aan te kopen ten zuidwesten van Gorredijk ten behoeve van de uitbreiding bedrijfsterreinen en omdat andere bedrijfsterreinen reeds verkocht zijn. Gorredijk en omliggende dorpen krijgen er de komende jaren fors meer woningen bij, dat zal ook voor meer bedrijvigheid gaan zorgen en daarmee werkgelegenheid. De kanttekening die de VVD-fractie gemaakt heeft is dat jaarlijks 8000 ha. landbouwgrond verdwijnt tbv woningbouw, wegen en uitbreiding natuurterreinen. Netto heeft Nederland een voedselzelfvoorzienigheid van minder dan 60% en reden temeer dat de VVD-fractie pleit om zorgvuldig om te gaan ruimtevragen ten nadele van vruchtbare landbouwgrond.

- Samen met andere partijen heeft de VVD-fractie een (aangenomen) amendement ingediend om het instellen en het laten ontwikkelen van een jeugdraad in Opsterland in de vorm van een pilot uit te voeren. Na twee jaar wordt de evaluatie van de pilot voorgelegd aan de raad. Bovendien heeft de VVD-fractie ingestemd met een motie om het werven van leden van de jeugdraad zo breed mogelijk op te pakken, dus ook jongeren uit Opsterland benaderen bij andere opleidingen dan de Singelland/BHS en het netwerk Code-Hans en de raad halfjaarlijks te informeren.

De VVD-fractie

Wanda Geertsma en Hielke de Vries