Terugblik raadsvergadering September 2023

Nieuws uit de VVD-fractie

September 2023

Op de eerste fractievergadering met de steunfractieleden kennis gemaakt met het nieuwe VVD-bestuur van de regio Zuidoost Fryslân. Na een kort voorstelrondje is gesproken voor mogelijkheden om het contact met (nieuwe)leden van de VVD in Opsterland te verbeteren. Tevens is ervaring uitgewisseld over het fractiewerk en ideeën over de te voeren campagne inzake verkiezingen.

In de raadsvergadering van september kwamen de volgende onderdelen aan de orde:

De VVD-fractie heeft mondeling vragen gesteld over wat voor actie het college dient te gaan ondernemen nu blijkt dat een week voor de aanvraagtermijn het ministerie van EZK de basistarieven fors heeft verlaagd voor de SDE+++subsidie die noodzakelijk is voor een positief ondernemersplan voor boeren die een monomestvergister willen aanschaffen. In Opsterland zijn enkele collectieven van veebedrijven die van plan waren een aanvraag te doen maar nu de plannen on hold hebben moeten zetten. Monomestvergisters kunnen een forse emissiereductie van NH3 en broeikasgassen realiseren, tevens kan de productie van groen gas een belangrijke bedrage leveren aan het energievraagstuk.

De VVD-fractie heeft na een brede afweging uiteindelijk toch ingestemd met de locatie BHS voor de vernieuwde Skâns.

Fractievoorzitter Wanda Geertsma: 'We hadden het liever anders gezien, we hadden liever een proces gehad, waarbij alle betrokkenen inclusief PB zich achter de uitkomst hadden geschaard. Maar om nu nog meer kosten te maken aan extra onderzoek, wederom dit besluit uit te stellen voelt niet goed, want er is ook bij onder meer het team van de Skâns enthousiasme om vooruit te kijken, om mooie ambities waar te gaan maken in een nieuwe Skâns.

En nog meer onderzoek verandert niks aan de uitkomst. Als VVD hadden we eerlijk gezegd gehoopt op een andere uitkomst, een voorstel om de Skâns te bouwen op de huidige locatie. De historische plek, dichter bij het centrum, passend bij de centrumvisie die in de maak is. Maar het verschil in investering is wel heel groot, 6 miljoen euro is heel veel geld en wat we willen voorkomen is dat de kosten voor de gebruikers omhoog moeten omdat de exploitatie anders niet uitkomt. Bovendien klotst het geld helaas ook bij ons als gemeente niet tegen de plinten op. We willen niet dat een dergelijke investering gaat leiden tot een verhoging van de gemeentelijke belasting, bv de OZB. Het verschil qua investering is te groot om te overbruggen. Dus kiezen we vandaag voor duidelijkheid en voortgang en zullen we instemmen met het raadsvoorstel, mits ons amendement voor de grote zaal een meerderheid behaalt.'

Bij het vaststellen van de Re-integratieverordening 2023 in Opsterland heeft de VVD-fractie aangedrongen om meer actief de ondernemers in Opsterland te informeren over de mogelijkheden en kansen om succesvol met in dienst te nemen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Uit contacten met ondernemers blijkt dat men niet altijd goed op de hoogte is van de regelingen voor re-integratie, terwijl er in veel sectoren een grote arbeidskrapte is ontstaan door vergrijzing van de populatie.

Met de nieuwe Woonvisie met een volkhuisvestigingsprogramma heeft de VVD-fractie ingestemd. Tevens heeft de VVD-fractie een motie mee ingediend om ervoor te zorgen dat het college met een voorstel komt om woningen te kunnen bouwen voor starters voor maximaal 250.000 euro.

De VVD-fractie heeft tegen een amendement gestemd waarin niet alleen naar de mogelijk komst van de Lelylijn in relatie het woningbouwprogramma Deltaplan wordt gekeken maar ook naar alternatieven van de Lelylijn.

De VVD-fractie

Wanda Geertsma en Hielke de Vries