Terugblik raadsvergadering Maart 2023

Nieuws uit de VVD fractie

Maart 2023

- De VVD-fractie is geschrokken van het plotselinge overlijden van (huis)fotograaf Sietse de Boer uit Hemrik. Wij hebben onze condoleances overgebracht aan de familie. We zullen Sietse herinneren als een zeer aimabele persoonlijkheid en kundig fotograaf die menig raadslid met een foto heeft vastgelegd.

- De VVD-fractie heeft mondelinge vragen gesteld aan het college waarom Opsterland nog niet aan de slag is gegaan om subsidies via het Leader-programma 2023-2027 aan te vragen. Het GLB is gericht op de ontwikkeling van het platteland in de brede zin. De leader-gelden kunnen dienen voor het behoud en ontwikkeling van de leefbaarheid van het platteland, sociale cohesie en beschikbaarheid van voorzieningen. Het college is reeds gestart met de aanvraag en heeft hierover ook contact met buurgemeenten in ZOF en zal ook burgercollectieven, bedrijven en organisaties in de aanvraag betrekken.

- De VVD-fractie heeft om extra aandacht gevraagd hoe met toekomstige verzakkingsschade in het nieuwe waterwingebied Luxwoude zal moeten worden omgegaan. Voorkomen dient te worden dat er verwarring ontstaat over verantwoordelijkheden wbt veenweide-problematiek en/of gaswinning ten opzichte van waterwinning.

- Het initiatief voorstel van de raad(!) om het college te verzoeken een haalbaarheidsonderzoek te laten uitvoeren naar twee scenario’s , namelijk vernieuwbouw/renovatie op de locatie BHSchool en nieuwbouw op de huidige locatie van de Skans, kreeg unanieme raadssteun.

- De raad besliste eveneens unaniem dat een drietal raadsleden en de griffier in gesprek gaan met de rekenkamercommissie over de werkzaamheden van de RKC. Tevens zal een vertegenwoordiger van het college en ambtelijke organisatiecollege deel nemen aan het gesprek.

- De VVD-fractie heeft tegen een motie gestemd van GroenLinks/D66. De VVD is tegen een uitbreiding van een subsidieregeling voor een fundering schaderegeling voor woningen met Code Rood in veenweidegemeenten. De VVD vindt dat in dezen hier geen verantwoordelijkheid ligt voor de gemeente Opsterland, wel bij Provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân.

- De gemeente Opsterland heeft een verplichting van het Rijk om inkomenstoeslagen uit te keren aan gezinnen met een laag inkomen. De Rijks compensatie geeft desondanks een tekort van €400.000,- De VVD-fractie heeft ingestemd met een motie om via het VNG, P10 en DIVOSA met een stevige lobby in de Den Haag te pleiten voor een volledige compensatie van het tekort.

De VVD-fractie

Wanda Geertsma en Hielke de Vries