Terugblik raadsvergadering December 2022 & Kerstgroet

Nieuws uit de VVD-fractie

December 2022

- De VVD-fractie heeft vragen gesteld over de Dorpsspiegels. Slechts 22% van de geënquêteerden hadden gereageerd en daarvan waren verreweg de meesten ouder dan 50 jaar. De wethouder heeft toegezegd te kijken hoe men meer de jongere categorieën kan enthousiasmeren voor deelname aan de enquête Dorpsspiegel die om de vier jaar wordt gehouden (2026)

- Het woning uitbreidingsplan in Langezwaag kreeg brede steun (ook de VVD-fractie) van de raad. Het is een plan geïnitieerd door twee ondernemers uit Langezwaag en bedoeld om te voorzien in de behoefte van (jonge) inwoners om in Langezwaag te kunnen blijven wonen.

- De VVD-fractie heeft ook een herhaalde oproep gedaan aan de wethouder voor een zogenaamd ‘spoorboekje’ voor initiatieven uit de mienskip om te komen tot een snellere en betere kans van slagen van een project.

- Raads breed was er steun voor het Bibliotheekbeleid 2023-2026. De VVD-fractie is vooral te spreken over het inspelen van de bibliotheek op nieuwe vraag en functie! De Bieb in Gorredijk is een moderne vorm van ‘huiskamer’ geworden voor het dorp.

- De VVD-fractie heeft samen met de CDA -fractie met een amendement de kansen voor vergunningverlening voor de ‘kleine windmolens’ (ashoogte 15 m) te verbeteren. Het college wordt verzocht alle vergunde aanvragen kleine windmolens op te nemen in het Omgevingsplan en dat daarmee de regel “voor maximaal 10 jaar” komt te vervallen. Het amendement kan boeren die plannen overwegen om een kleine windmolen aan te schaffen helpen aan perspectief om aan de klimaatdoelen te voldoen.

- In een stemverklaring hebben we aangegeven dat de procedure voor de ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor de realisatie van een woning met kantoorruimte aan de Van Harinxmaweg 14 te Beetsterzwaag, geen schoonheidsprijs verdient. Er lijkt een grens van schimmigheid te zijn gezocht. Formeel gezien klopt het raadsvoorstel en met deze duidelijke stemverklaring stemt de VVD-fractie hiermee in.

- De Verordeningen lijkbezorging, afvalstoffenheffing en reinigingsrechten, onroerendezaakbelasting, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en rioolheffing en het raadsvoorstel technische begrotingswijzigingen werden met hamerslag geaccordeerd.

- De VVD-fractie heeft tegen een motie ‘vreemd aan de orde van de dag’ gestemd. De motie riep op om de huidige vorm van residentiële jeugdzorg zo snel als mogelijk en voor zover mogelijk af te bouwen. De motie was in ogen van de VVD-fractie overbodig omdat landelijk hierover al een besluit is genomen en het college al aan de slag is met de effectuering ervan.

Namens de VVD-(steun)fractie wensen wij u gezellige en fijne kerstdagen toe en alle goeds voor het nieuwe jaar 2023 !

Wanda Geertsma, Hielke de Vries, Hans Dekker, Yldau de Boer, Sebastiaan Tenhage en Marjan van der Aart.