Terugblik raadsvergadering November 2022

Nieuws uit de VVD-fractie

November 2022

- De omschalingskorting is tot 2026 opgeschort. In 2026 zal zoals het nu lijkt de gemeente Opsterland €5 miljoen worden gekort op de algemene uitkering gemeenten. Het gevolg is dat een deel van de activiteiten projectmatig worden aangepakt een het grootste deel van de kosten in de voorgaande jaren zullen worden gemaakt.

- De VVD heeft tijdens de behandeling van de begroting 2023, een motie mee ingediend voor vrijstelling leges voor investeringen in windenergie en duurzame opslag van energie. Dit geldt reeds voor de aanleg zonnepanelen.

- De VVD heeft een motie mee ingediend om de doelgroep tot 140% van het minimum, in aanmerking te laten komen voor een bijdrage om ‘energiearmoede’ te helpen voorkomen. De VVD-fractie pleitte er voor om ook energiecoaches een begeleidende rol te geven om het bewustwordingsproces om duurzame maatregelen te nemen om de energiekosten te beperken.

- De VVD-fractie heeft tegen een voorstel gestemd om een gebruikerspanel in te stellen dat alle uitgaande communicatie zou moeten toetsen. De gemeente moet zowieso begrijpbare en leesbare brieven versturen. Anderzijds kunnen mensen in de bibliotheek terecht voor het invullen gemeentelijke stukken.

- Een motie van oa. de VVD-fractie werd unaniem aangenomen waardoor het college vooraf inzicht geeft in de te verwachten hogere kosten van vastgoed investeringen bijvoorbeeld sportcentrum Kortezwaag, De Skans en nieuwe scholen.

- De VVD-fractie heeft tegen een voorstel gestemd om een zebrapad aan te leggen op een  shared space gebied nabij de school in Frieschepalen. Het geeft schijnveiligheid op deze plek en de inzet van ‘klaarovers’ en voorlichting over de verkeersveiligheid terplekke werken effectiever.

Namens de VVD-fractie

Wanda Geertsma en Hielke de Vries