Nieuws uit de fractie 2 juni 2015

- De VVD fractie heeft kennisgenomen van de vorderingen van de plannen om in Tijnje een nieuwe brede school annex MFC te realiseren. De plannen worden vanuit het dorp door vrijwilligers geïnitieerd met ondersteuning van een ambtenaar van de gemeente.

- Het ontwerp Omgevingsvisie is in de raad besproken. De VVD heeft haar waardering uitgesproken voor de procesgang met de 10 bijeenkomsten in de gemeente waar burgers, verenigingen en instanties mee konden praten over ontwikkelingen binnen de Opsterlandse gemeenschappen. En tevens over maatregelen die nodig zijn om ook in de toekomst de kwaliteit van het wonen en leven in Opsterland te behouden. De VVD heeft gewezen op de beperkte financiële mogelijkheden van de gemeente om ambities te kunnen betalen. In het ontwerp genoemde mestvergisters zijn niet meer aan de orde vandaar de suggestie van de VVD om dat te veranderen in ''de landbouw ruimte te geven om te innoveren in groene energie en milieu verbeterende oplossingen “.

In het ontwerp staat dat woondorpen in ieder geval een ontmoetingsruimte moeten hebben en soms een school. De VVD vindt dat er in sommige gevallen eveneens een sportvoorziening moet zijn.

Om de leefbaarheid en de werkgelegenheid op het platteland te behouden en te bevorderen is bereikbaarheid met snel internet (glasvezel) een uiterste noodzaak. De VVD fractie heeft dit nog eens benadrukt en het moet volgens de VVD dan ook zeker een belangrijk item zijn in de Omgevingsvisie van Opsterland.

- De VVD heeft ingestemd met de voorgenomen fusie van de openbare basisscholen de Tsjerne en de Vlieger in Gorredijk ter voorbereiding van de nieuw te bouwen school op Loevestein.

- Er komt een openbare aanbesteding accountantscontrole in OWO verband, daar wordt extra de nadruk gelegd op de kwaliteit van de controle.