De media besteden weer volop aandacht aan de Lelylijn, in het verleden in het nieuws als HSL (Hoge Snelheids Lijn) of de Magneetspoorlijn. De voorgestelde route loopt nog steeds van Groningen, via Drachten, Heerenveen, Emmeloord en Lelystad, naar het bestaande spoornet naar Amsterdam e.o.
Het plan landde indertijd in de ijskast doordat de Randstad het belang niet zag van een supersnelle verbinding met het Noorden. Dat lijkt nu heel anders te zijn. De Randstad slibt vol met wegen, auto’s en bestaande spoorverbindingen. Zelfs de directie van Schiphol pleit openlijk voor een snelle verbinding met het Noorden, inclusief het doortrekken van de spoorlijn naar Bremen en Hamburg. Achterliggend idee: Europese reizen van minder dan 500 kilometer niet meer met het vliegtuig maar met elektrische treinen maken. Mits reistijd en kosten kunnen concurreren met het vliegen en het bovendien een flinke CO2-reductie oplevert.
Maar wat is het belang voor Opsterland om in Drachten of Heerenveen op te kunnen stappen op de snelle Lelylijn? Veel bedrijven vestigen zich in de buurt van Schiphol of de grote zeehavens van Rotterdam. Zij trekken jonge mannen en vrouwen richting het westen. Inwoners uit het Noorden en dus ook Opsterland vertrekken voor opleiding en werk naar de Randstad. Dat merken we bijvoorbeeld aan een verhoudingsgewijze versnelde vergrijzing van de bevolking, het zogenaamde ‘ontgroenings-effect’.
Met een snelle treinverbinding als de Lelylijn is het mogelijk binnen een uur in de Randstad te zijn. Geen file, goed voor de stikstof- en CO2-reductie en men kan hier blijven wonen. Dat helpt bij het behoud van voorzieningen zoals goed onderwijs. Ook de middenstand en sportverenigingen plukken hun voordeel van deze nieuwe snelle spoorlijn. Onderbelicht is het belang voor de recreatieve en toeristische sector. Terwijl de snelle treinen de forenzen naar de Randstad brengen, kunnen toeristen de overvolle Randstad ontvluchten en een dagje genieten van de prachtige Opsterlandse landschappen.
Het Rijk mag van de honderden miljarden aardgasbaten uit het wingebied ’t Noorden best wel een ‘paar’ miljarden terug laten vloeien. Kortom: investeer in de aanleg van de Lelylijn. Het is een uitstekende investering voor Nederland in zijn geheel en voor Opsterland in het bijzonder.
Wanda Geertsma
Hielke de Vries
VVD Opsterland