Nieuws uit de fractie 11 april 2015

· Het raadsvoorstel voor aanpassing ontwikkelingsgebied en bouwexploitatie Loevestein West fase 4 kon op instemming rekenen van de VVD fractie. Indertijd had de VVD al gepleit voor kleinere contingenten om potentiële kopers van bouwgrond sneller te kunnen verkopen. De VVD wil de particuliere kopers niet afschrikken met eisen van extra duurzaamheidsregels maar dat men daar zelf zijn ‘duurzame’ afwegingen in kan maken.

· Wederom komt er een afwaardering van bouwgrond op Loevestein Oost fase 4 en 5. Hierdoor ontstaat een realistischer waarde van de grondexploitatie in Opsterland. De kans dat deze grond ooit nog weer gebruikt kan worden voor woningbouw wordt op korte en langere termijn niet opportuun geacht door de krimp van de bevolking.

· De VVD fractie is voorstander om de ‘snippergroen kwestie’ wederom op de raadsagenda te krijgen. Her en der leidt de actie snippergroen verkoop tot vreemde situaties. Door het op de raadsagenda te zetten kunnen burgers de kans krijgen om ook in te spreken over dit soms heikele punt.

· Na breedvoerig overleg met andere fracties heeft de VVD fractie ingestemd met een motie om het college van B&W met een voorstel te laten komen of er überhaupt in Opsterland geschikte locaties zijn voor vluchtelingen opvang in een kleine of grote AZC. Essentieel voor de VVD fractie is dat er vooraf een peiling moet komen voor draagvlak onder de bevolking in het betreffende dorp(en). Duidelijk moet zijn hoe men vooraf het draagvlak wil peilen. Uiteindelijk zal een ruime meerderheid voor moet zijn om een AZC in Opsterland mogelijk te maken.

· De aangenomen motie van de VVD fractie (3-1-’14) begint vorm te krijgen met de oprichting van de TechNetkring Gorredijk op basis van de samenwerking van Ondernemers, Onderwijs (BHS-Gorredijk) en Overheid. Doel is om actief jonge kinderen (en ouders) van groep 7 en 8 op het basisonderwijs al kennis te laten maken met ondernemingen in de techniek sector. Onbekendheid over de moderne techniek en vergrijzing van de huidige werknemers kunnen op korte termijn al tot grote vraag naar jonge krachten leiden. Ondernemers uit de techniek branche in en om Gorredijk staan heel positief in dit voorstel en doe ook actief mee.