Nieuws uit de fractie 28 maart 2015

· De VVD-fractie heeft op 25-03, voorlopig kennis genomen van het onderzoek van een extern onderzoeksbureau dat de samenwerking van de gemeenten Opsterland en Oost en Weststellingwerf (OWO) heeft onderzocht. In de vier jaar van samenwerking is men al wel zover opgeschoten dat het point of no return al voorbij is gegaan. Daar zijn reeds positieve resultaten uit ontstaan maar ook zaken die door gebrek aan een duidelijke visie nog niet goed lopen. De raden moeten in mei een oordeel geven over de bevindingen van het onderzoek. Een aanbeveling uit het rapport is dat wordt voorgesteld om op den duur te komen tot een ambtelijke fusie. Om dat te bereiken zal er wel een duidelijke visie en leiding moeten komen.

· Donderdag 26-03 was er in Beetsterzwaag een zorgmarkt voor aanbieders van de zorg in de breedste zin van het woord. De VVD-fractie heeft de zorgmarkt bezocht en was onder de indruk van het aantal (kleine) zorgaanbieders waar cliënten in Opsterland terecht kunnen voor hulp mits zij met de gemeente een contract hebben afgesloten. Wat beslist opviel waren de enthousiaste ondernemers die over het algemeen content waren hoe Opsterland de ‘decentralisatie van jeugdzorg, WMO/ AWBZ’ heeft opgepakt en tot uitvoering brengt.

· De VVD-fractie is op 28-03, bij een presentatie geweest van de nieuwe Stichting De Delte, die tot doel heeft om het openlucht zwembad van Gorredijk open te houden. Het bestuur wil dat bereiken met behulp van vrijwilligers voor onderhoud, kaartverkoop, schoonmaak en gedeeltelijk het toezicht. Enige professionele ondersteuning blijft nodig. Het bestuur is ambitieus en heeft inmiddels al stappen gezet om haar doel te bereiken om zonder gemeentelijke subsidie de exploitatie op orde te krijgen.