Nieuws uit de fractie 17 maart 2015

· Naar aanleiding van de vondst van dertig vaten met vermoedelijk chemisch afval uit een xtc-laboratorium bij speelbos Sparjebird in de Hemrik, heeft de VVD fractie vragen gesteld aan het college van B&W. Gebleken was namelijk dat de vaten  zes uren in de middag onbeheerd waren blijven liggen alvorens ze door een gespecificeerde afdeling van de politie zijn afgevoerd voor verder onderzoek. Een zeer ernstig en levensgevaarlijke situatie temeer er op dat moment veel bezoekers, vooral kinderen in het speelbos aanwezig waren. Burgemeester Van Selm stelt een onderzoek in rond deze grote inschattingsfout. De VVD fractie wacht met grote belangstelling de resultaten van dat onderzoek af.

· Het integraal veiligheidsbeleid 2015 heeft de instemming gekregen van de VVD fractie. De VVD fractie heeft het college meegegeven om vooral ook de buurtverenigingen mee te nemen  om ook de burgers te betrekken  in het streven naar preventief beleid vooral als het gaat om de jeugd , huiselijk geweld en zedenmisdrijven.

· Om de ontvolking (krimp) van het platteland en de dorpen in Opsterland tegen te gaan is een snel digitale bereikbaarheid onontbeerlijk. Boeren en andere bedrijven hebben tegenwoordig snel internet nodig voor hun bedrijfsvoering. Door middel van glasvezelverbindingen, gelijk als elektrisch, water en gas aansluitingen, kan de economie op het platteland en in de dorpen concurreren met het stedelijk gebied. Het college van Opsterland wil met een bemiddelende en faciliterende rol, de belangstelling organiseren voor het provincie Fryslân-project “Fryslân op glas”. Als blijkt dat na een jaar er onvoldoende resultaten zijn wbt het project wil de VVD fractie dat Opsterland in een hogere versnelling gaat om binnen drie jaar heel Opsterland aan een glasvezelaansluiting te hebben.

· De VVD fractie heeft tegen een motie gestemd om het college te vragen met een voorstel te komen wbt de rommelige situatie bij de verkiezingsborden. Het voornemen van de motie lijkt goed maar de praktijk is dat in verkiezingstijd iedere partij zijn eigen creatieve plan trekt. De VVD vindt dat iedere partij zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen.