Nieuws uit de fractie 3 februari 2015

De drie OWO gemeenten gaan met een bestuursconvenant een gemeentelijke Rekenkamercommissie instellen en in stand houden op basis van een ‘personele unie’. Externe leden zullen worden aangewezen door werving en selectiecommissie bestaande uit OWO-raadsleden.

De burgemeester Ellen van Selm heeft tot 1december ’15 ontheffing gekregen van de raad van de verplichting om de werkelijke woonplaats in Opsterland te hebben.

De auditcommissie ( waar ook de VVD-fractie in is vertegenwoordigd) heeft de raad geïnformeerd hoe de accountant PWC haar controle over 2014 gaat uitvoeren. Er zal door PWC extra aandacht zijn voor oa. de tijdige inrichting interne beheersing Decentralisaties, Aanbestedingswet , Wet Markt en Overheid en beheersing Bouwgrondexploitaties en Vastgoed. De auditcommissie heeft namens de raad aandacht gevraagd naar de grote projecten van de gemeente Opsterland ( Polderhoofdkanaal, Centrum-Oost Gorredijk).

Opsterland is de gemeente in Fryslân waar de minste dekking is wat betreft ‘snel internet’ via glasvezelkabel. Als geen commerciële partijen in zo’n wit gebied interesse hebben kan de gemeente en de provincie dat oppakken. De VVD-fractie geeft hier grote prioriteit aan gezien het belang voor agrarische en andere soort bedrijven in het buitengebied. Bij snelle internet verbindingen is de bedrijvigheid en de leefbaarheid in het buitengebied enorm gebaat en kan mee helpen de ontvolking van het platteland tegen gaan.

Namens de VVD-fractie,

Hielke de Vries