Nieuws uit de fractie 21 januari 2015

Het nieuwe jaar 2015 heeft zijn eerste dagen al weer achter zich gelaten desalniettemin wensen we een ieder nog een gelukkig en gezond 2015.

Donderdag 8 januari was de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Opsterland. Burgemeester Ellen van Selm sprak haar afschuw uit over aanslagen in Parijs die gericht waren tegen de vrijheid van meningsuiting. “ Het geweld tegen journalisten en politie is niet te tolereren”, werd door de aanwezigen met een moment van stilte en gevolgd door handgeklap krachtig onderstreept.

Op 30 december ’14 is het Polderhoofdkanaal bevaarbaar gemaakt. Daarmee is voldaan aan een belangrijke subsidie voorwaarde. De definitieve opening staat gepland voor juli’15. ( zie ook column Woudklank week 2)

Tijdens de eerste raadsvergadering op maandag 12 januari heeft de VVD-fractie vragen gesteld aan het college van B&W over het buiten werking stellen, door de voorzieningenrechter van de Raad van State, van het nieuw bestemmingplan buiten gebied van de gem. Opsterland. Nu al heeft het voor betreft het schorsen de aanvraag van een 4 tal bedrijven die alleen via de oude manier nog een nieuwe omgevingsvergunning kunnen verkrijgen wat een langere weg inhoud en meer kosten.

Op de agenda stonden een aantal verordeningen wbt. de nieuwe Participatiewet die per 1 januari ’15 , in werking is getreden. De verordening is in OWO-verband opgesteld en zoveel mogelijk beleidsmatig op elkaar opgesteld.

De Participatie wet komt in de plaats van de Wet werk en bijstand. Nieuw is ook de ‘tegenprestatie naar vermogen’, die bestaat uit onbeloonde maatschappelijke nuttige werkzaamheden met additioneel karakter.

De tegenprestatie wordt opgedragen voor maximaal 26 uur per twaalf maanden. Pilots in andere gemeenten zijn zeer positief. Een voorwaarde is dat het geen regulier werk mag verdringen.

De VVD-fractie,

Hielke de Vries, Nikita Brameijer