Nieuws uit de fractie 9 december 2014

De besluitvormende raadsvergadering stond voor het eerst onder leiding van burgemeester Ellen van Selm. De VVD-fractie wenst de burgemeester veel wijsheid en kracht bij het uitoefenen van belangrijke taak als voorzitter van de raad en college. De burgemeester bedankte een ieder voor het warme ontvangst en de goede woorden bij de haar inauguratie op maandag 1 december jl..

De VVD-fractie wil de situatie rond Hus en Hiem op de agenda van de raad geplaatst hebben. Een aantal deelnemende gemeenten dreigen uit te stappen. De VVD –fractie wil weten of dat Hus en Hiem in een sterfhuisconstructie terecht komt.

In het kader van het Sociaal Domein willen de Fryske gemeenten een ‘Centrumregeling’ treffen. De VVD-fractie heeft de wethouder gevraagd hoe het zit met de democratische legitimiteit en de controleerbaarheid van de Centrumregeling door de raad. De wethouder deelde deze vraagstukken en men heeft in OWO verband hierover ook aandacht gevraagd voor deze feiten. Het dilemma is dat er eigenlijk geen ander werkbaar alternatief is voor een samenwerking tussen veel gemeenten.

De VVD-fractie