Nieuws uit de fractie 7 november 2014

Op de begrotingsvergadering 2015 van de raad op maandag 3 november, heeft de VVD-fractie een motie ingediend die inhield dat het college verzocht wordt via de Burgemeester Harmsma School , ondernemers , onderwijs en overheid ( de 3 O’s ) bij elkaar te brengen en te stimuleren dat opleidingen aan sluiten bij de behoefte van ondernemingen in de zeer nabije toekomst. De motie is met brede steun door de raad aangenomen.

In de tweede motie van de VVD werd het college verzocht om een plan uit te werken om ondermeer het Polderhoofdkanaal in Nij Beets eo. op te nemen in het programma van Culturele Hoofdstad 2018. Partner zou bijvoorbeeld Plaatselijk Belang of museum Damshus kunnen zijn. Het voorstel oogstte raadsbreed veel sympathie. De wethouder zal de suggestie meenemen in het palet van andere voorstellen die vanuit de OWO-gemeenten worden ingebracht.

De VVD heeft zijn steun toegezegd aan een oproep aan het college om met een concreet plan te komen hoe lokale initiatieven kunnen worden geholpen om daadwerkelijk glasvezel netwerken te krijgen. De VVD had ook vorig jaar al gewezen op belang van snel internet voor oa. bedrijven in het buitengebied waar de vraag naar snel internet steeds belangrijker is geworden.

Alhoewel gemeenten verplicht zijn een anti-discriminatiemeldpunt te hebben wil de VVD laten onderzoeken of het ook anders en goedkoper kan dan nu het geval is bij Tumba.

De VVD heeft tegen een motie gestemd waar Staatssecretaris Van Rijn en de Tweede Kamerfracties worden opgeroepen om op korte termijn iets te doen aan een aantal hiaten in de transitie van de 3 D’s. De VVD vindt de motie onnodig daar de Staatssecretaris al heeft aangegeven alles in het werk te stellen om de overblijvende vragen/zorgen weg te nemen.