Nieuws uit de fractie 7 oktober 2014

Muziekkorpsen in Opsterland hebben op ludieke wijze hun ongenoegen uitgespeeld voor het gemeentehuis in Beetsterzwaag over de voorgenomen subsidiewijziging van structureel naar incidenteel. Dit gebeurde voor aanvang van de raadsvergadering. De VVD fractie is van mening dat in de voorwaarden het wel mogelijk moet blijven dat de korpsen de incidentele subsidie ook mogen gebruiken voor de aanschaf van dure muziekinstrumenten.

Door de gezamenlijke oppositiepartijen was de ‘snippergroen’ kwestie op de agenda gezet. Raadsleden, ook VVD raadsleden, worden regelmatig benaderd door ontevreden inwoners in Opsterland over onduidelijkheid , willekeur en onbegrip over snippergroen. Uiteindelijk heeft de wethouder toegezegd om via een extra bijeenkomst de stand van zaken en onduidelijkheden te bespreken met de raad.

De VVD fractie heeft een motie ingediend waarin het college wordt opgeroepen om voor 1 november as. een voorstel voor de implementatie van de Wet Markt en Overheid voor te leggen aan de gemeenteraad , zodat wordt voldaan aan de wettelijke eisen die de wetgever heeft opgesteld met ingang van 1 juli’14 en de consequenties voor de sportverengingen inzichtelijk te maken. De wethouder was het eens met de motie en zegt de raad toe voor 1 november met een voorstel te komen.

De VVD fractie is vrijdag 3 oktober uitgenodigd geweest door VVD-afdeling Ooststellingwerf, om aanwezig te zijn op een ‘meet and greet’ met de VVD-fractievoorzitter in de Tweede Kamer dhr. Halbe Zijlstra.

Fractievz. Hielke de Vries