Betoog Fractievoorzitter VVD Opsterland over het rapport Berenschot/integriteit gemeente Opsterland.

·      De VVD heeft zich buiten de discussie gehouden die in de pers is onstaan omdat wij vinden dat een dergelijke delicate kwestie hier in het huis van de democratie moet plaats vinden.

·      Raadsvergadering gemeente Opsterland 29 maart 2016

Agendapunt 6  : Onderzoeksrapport Berenschot  dossier Springth en de effectiviteit van het integriteitsbeleid van de gemeente Opsterland.

Vz. Weer een affaire in Opsterland . Weer maandenlang  stukken in de krant over raadsleden van Opsterlands Belang . Weer wordt het gemeentehuis met raad , college van B&W en secretaris   mee gezogen in een negatief  beeld van Opsterland. Inwoners in Opsterland   zijn  het vertrouwen kwijt in ons als raad en college. Het wereldbeeld van vandaag de dag is ook al een en al  onrust en onzekerheid . Daar wijzen we graag naar , maar we in kunnen in onze eigen gemeente het vertrouwen dat wij als volksvertegenwoordigers 2 jaar geleden hebben gekregen niet eens waar maken.  De VVD vindt dat vooral de fractie van Opsterlands Belang  er en een EIGEN belang van heeft gemaakt . Het onderzoek rapport Berenschot is daar kip en klaar in. Dhr Marinus heeft als gevolmachtigde van Springth , een bedrijf  waar zijn vrouw mede eigenaar van is , de grenzen van vertrouwen en integriteit met voeten getreden . Het rapport heeft u allemaal kunnen lezen.

Dan komt er vorige week nog een  brief  van dhr . Marinus dat hij ook nog trots is op wat hij heeft gedaan. Geen enkel excuus naar  ambtenaren ,college van B&W , raad en inwoners  van Opsterland  voor alle wantrouwen die hij heeft gewekt door zijn dubbele petten  . Het vertrouwen in de politiek is bij ondernemers in de zorg  verloren door deze achterbakse handelswijze van dhr. Marinus. Het bedrijf van zijn vrouw ideeën aangeven die zorgondernemers de fractie van Opsterlands Belang  bij een bedrijfsbezoek in vertrouwen,  hadden meegegeven over hun toekomstplannen.

Vz. Als we even terug kijken dan is er de afgelopen jaren een spoor van affaires geweest bij Opsterlands Belang die het vertrouwen en zeker na deze laatste affaire met dhr. Marinus,  in de grootste coalitie partij totaal  hebben weg genomen. Zo’n partij hoort niet meer in dit college van B&W te zijn vertegenwoordigd.

Vz. De bal is begonnen te rollen toen de VVD fractie in oktober 2015  werd gebeld door zorgondernemers die bijzonder kwaad waren over het feit dat Springth een bedrijf , zonder ervaring , aan de hand van raadslid  Marinus  25.000 euro aan vergoedingen voor werkzaamheden,  in de wacht kon slepen op basis van een idee wat zij in een fractiebezoek van Opsterlands Belang  aan een zorgondernemer ,  in goed vertrouwen hadden verteld.

Bij navraag aan  wethouder Kooistra kregen we te horen dat er niks aan de hand was en alles juridisch klopte. Op vragen van andere raadsleden riepen de eerdere antwoorden  toch weer een ander beeld op vandaar dat de VVD in december al heeft geopperd om een extern onderzoek te laten uitvoeren.  Dat onderzoek zou er eerst niet kunnen komen maar beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald moet de burgemeester Van Selm hebben gedacht  en uiteindelijk is in februari jl. het extern onderzoek er toch gekomen. De VVD vraagt  de burgemeester Van Selm ons nog eens uitleggen wat de reden is geweest voor deze koerswijziging.

Vz.  Het eerste wat opviel bij het lezen van het rapport is de signalering van de ambtenaren  dat zij al vroeg hebben gewezen op het “ niet kunnen dat een raadslid initiatieven bij de gemeente onder de aandacht brengt en gesprekken met de gemeente hierover voert” .  ( blz 12 ad 3.) De onderzoekers stellen vast  “het positieve normbesef  op het gebied van integriteit bij diverse ambtenaren” . Een compliment waard voor deze ambtenaren!!!

De vraag rijst bij de VVD hoe het mogelijk is geweest dat deze signaleringen pas maanden later ( juni 2015)  bij de gemeentesecretaris  Van Veen terecht zijn gekomen . Waar was de secretaris toen zijn ambtenaren geconfronteerd werden met de lobbyactiviteiten van dhr. Marinus voor Springth.

En dan wethouder Kooistra  ook door de VVD vaak geprezen voor zijn aanpak in het proces van  transitie  van de drie decentralisaties , hoe heeft hij het laten gebeuren , ( ik citeer)  ‘ De verschillende momenten van melding van ambtenaren, van mogelijke belangenverstrengeling en betrokkenheid van dhr. Marinus ‘ ,  niet heeft opgepakt. Kwam dat door het feit dat het zo gewoon was dat dhr. Marinus of andere leden van de fractie op het gemeentehuis binnen liep, dat het niet meer opviel.

Of kneep wethouder Kooistra bewust een oog dicht omdat het dhr. Marinus betrof.  “Power corrupts” schreef  de Leeuwarder Courant op 16 maart jl. Dit beeld dringt zich in dezen wel heel erg op en dat is een ontoelaatbare situatie !!

Vz.  Voor de VVD blijft de vraag ook nog hoe het college van B&W en de secretaris Van Veen , de pilot kon toekennen aan Springth  terwijl ambtenaren bij de secretaris en wethouder al uitdrukkelijk hadden gewezen op de lobby en belangenverstrengeling van dhr. Marinus bij de pilot Springth. Heeft het college willens en wetens de pilot en de maximaal 25.000 euro toegekend ???  Zelfs in januari beweerde het college nog in beantwoording op vragen van raadsleden dat er niet zo zijn gelobbyd door dhr. Marinus . Enkele weken later komen de onderzoekers van Berenschot tot een heel andere conclusie . Kan het college hier een verklaring voor geven.

Vz.  De VVD vraagt zich ook af of  er nog niet meer incidenten bij  Opsterlands Belang zijn geweest die we niet aan de weet zijn gekomen. Als het ontbreken van voldoende integriteitsbesef  en men er achteraf ook nog trots op is bij Opsterlands Belang,  zou het zomaar kunnen dat er  meer  kwesties in de doofpot zijn verdwenen.

De VVD vraagt zich af waarom er niet eerder door andere leden van de fractie van Opsterlands Belang is ingegrepen,  het lijkt tenminste onvoorstelbaar dat de andere leden van de fractie niet van deze Springth affaire wisten. Dhr. Marinus verklaarde tenminste trots te zijn op wat en hoe hij had gedaan en dat zal hij ook wel eerder hebben gedeeld in de fractievergaderingen van Opsterlands Belang. De indruk  bij de VVD  is  gewekt,  dat men bij Opsterlands Belang dacht ,  “het waait straks wel weer over”  en we hebben een grote doofpot.

Vz. Een andere vraag aan Opsterlands Belang is of dhr. Marinus eventueel door tussentijds aftreden van fractieleden , weer terug kan keren in de raad , hij is tenslotte nog lid van Opsterlands Belang.

Vz. Tenslotte het tweede deel van het onderzoek  en de aanbevelingen om te komen tot een effectiever integriteitsbeleid te komen . De VVD is voor het regelmatig onder de aandacht brengen van het integriteitsbesef  bij raad , college en ambtenaren door goede voorlichting.

De VVD vindt dat we wel moeten oppassen voor  “ Overregulering”  en daardoor raadsleden geen maatschappelijke betrokkenheid  meer kunnen tonen door bestuursfuncties in stichtingen, verenigingen .

Er zal transparantie moeten zijn in de diverse (bij) banen en bestuurlijke functies van raads-en collegeleden.

Voor de VVD geldt het afleggen van de eed ,  persoonlijke integriteit en transparantie van de nevenfuncties , de beste basis om belangenverstrengeling en corruptie te voorkomen. Ondanks honderd regels over integriteit blijft het mensenwerk en dus altijd vatbaar voor misbruik.

Vz.  Ik rond af. Wij zijn in Opsterland in een bijzonder ongewenste situatie beland.  Dat is niet de eerste keer. Het vertrouwen van onze inwoners in de Opsterlandse politiek heeft wederom een zeer ernstige knauw gekregen door onderhavige affaire om over de vele kosten  nog maar niet te hebben.  Het is onze politieke verantwoordelijkheid om dat vertrouwen te herstellen daar hebben onze inwoners in Opsterland recht op. De VVD wil zich daar voor inzetten. Mijn beppe zij vroeger. “It betrouwen komt geandewei en giet op hinder fuot” . We zullen als totale raad van Opsterland  hieruit ook lering moeten trekken en er niet voor moeten schromen om moeilijke en zware beslissingen te moeten nemen om “geandewei” weer  vertrouwen  van onze inwoners terug te winnen. De VVD is ervan overtuigd dat we met gezond boerenverstand  in  deze raad dat dat ook zal slagen .

Namens de VVD-fractie,

Fv. Hielke de Vries