Nieuws uit de VVD-fractie 16-03-’16

·      Tijdens de extra raadsvergadering van maandag 14 maart is het rapport “Integriteit Opsterland” gepresenteerd aan de burgemeester Ellen van Selm, college en raad. Het is een verslag van een onderzoek naar het dossier Springth en de effectiviteit van het integratiebeleid van de gemeente Opsterland. De conclusies van onderzoek bureau Berenschot zijn zeer ernstig en keihard over de gang van zaken van raadslid Sikke Marinus van Opsterlands Belang en wethouder Wietze Kooistra. De VVD-fractie zal met de steunfractie het rapport zorgvuldig beoordelen en haar conclusies bekend maken tijdens de raadsvergadering van dinsdag 29 maart aanstaande, als de conclusies en aanbevelingen van het onderzoekrapport worden besproken.

·      De VVD-fractie heeft vragen gesteld aan de dhr. Hayke Veldman , Tweede Kamer-lid van de VVD, over de enorme bureaucratie voor ondernemers die hun bedrijf willen aanpassen of uitbreiden. Jarenlange procedures en met erg veel kosten tot gevolg.

Dat moet en kan anders , volgens dhr. Hayke Veldman. Het hele omgevingsrecht , de wet- en regelgeving over bouwen in de fysieke ruimte, gaat flink op de schop. Van 26 wetten en 120 Algemene Maatregelingen van Bestuur ( AMvB) gaat het terug naar 1 wet, de “Omgevingswet” en 4 AMvB’s. De Tweede Kamer heeft deze wet al goedgekeurd, de Eerste Kamer spreekt daar deze week over. De nieuwe wet moet per 1 januari 2018 ingaan.