Nieuws uit de fractie 15 december 2015

• Op deze laatste raadsvergadering van 2015 was er een opmerkelijke gebeurtenis. De raad heeft namelijk besloten om het agendapunt ‘Verklaring van geen bedenkingen omgevingsvergunning Loevestein’ van de agenda te halen. De VVD heeft hier aan meegewerkt omdat er ongenoegen bestaat over hoe het college een voorstel doet aan de raad waar in het nieuwbouwplan Loevestein 4 inritten in het bestaande woongebied ‘Wonen in het bos’ heeft bedacht. Dat druist in tegen afspraken en toezeggingen met en aan de bewoners van De Fontein te Gorredijk. Het college zal met een aangepast voorstel moeten komen dat hieraan recht doet.
  • De VVD heeft haar amendement ingetrokken, waarin werd voorgesteld om in het raadsvoorstel op te nemen dat er voor de herinvulling van het voorterrein van Talant, een BeeldkwaliteitsPlan moet komen. Dat is niet meer urgent omdat Talant kortgeleden toch nog Arcadië opdracht heeft gegeven een cultuurhistorische waardestelling van het terrein en de omgeving van Talant te maken. Om die reden kon de VVD instemmen met de coördinatieregeling WRO project herinvulling voorterrein Talant te Beetsterzwaag.
  • De VVD heeft ingestemd met het voorstel om reclamebelasting in te voeren voor een Ondernemersfonds te Gorredijk. Middels een draagvlak onderzoek is gebleken dat er ruim voldoende interesse is. Met deze geslaagde ‘van onderen op’ actie van ondernemersverenigingen in Gorredijk, verdienen deze verenigingen een compliment voor initiatief om met de besteding van de gelden het ondernemers- en het vestigingsklimaat te stimuleren en daarmee de economische positie van geheel Gorredijk te verbeteren.
  • Het raadsvoorstel: ‘Aanpak college inzake vluchtelingenopvang te onderschrijven en in te stemmen met voorgestelde uitvoeringsrichting’, heeft instemming van de VVD. Het raadsvoorstel is een gevolg van de raadsbrede motie van 7 april jl. waarin werd gevraagd om met voorstellen te komen voor opvang die aan een aantal belangrijke voorwaarden moet voldoen. De belangrijkste zijn dat de opvang moet passen bij de aard en de schaal van Opsterland en dat er bij een voorstel van opvang ruim draagvlak moet zijn bij de direct omwonenden.
  • De VVD heeft kennis genomen van de huisvesting van 16 AMA’s (Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers) in een woonboerderij van Jade te Oud Beets.
De VVD-fractie wenst iedereen gezellige kerstdagen en alle goeds voor 2016!