Nieuws uit de fractie 2 december 2015

• De VVD heeft ingestemd met het voorstel om de fusie mogelijk te maken tussen Stichting Primo en Stichting Compario. De nieuwe Stichting Primo.Com gaat het openbaar onderwijs in Opsterland en in Oost- en Weststellingwerf organiseren. Minder leerlingen bij beide organisaties noden tot samengaan om de kwaliteit van de organisatie en het onderwijs te kunnen garanderen.
  • De VVD heeft tegen de verhoging van de OZB (4.9%) en de verordening precariobelasting gestemd. Reden is dat verhoging van de OZB ten koste gaat van het besteedbaar inkomen van de burgers. Uit de discussie met de burgers (september ’15) zijn tal van mogelijkheden van bezuinigingsvoorstellen gekomen die aan kant zijn geschoven door nu te kiezen voor verhoging van de OZB. De VVD is tegen de invoering van de precariobelasting (op leidingen en kabels langs de openbare weg). Het is een soort van belastingheffing waar geen controle op is en ondemocratisch tot stand komt.
  • De volledige raad heeft ingestemd met het Gemeentelijk Rioleringsplan 2015- 2019. Jaarlijks is er een budget voor (€15.000) voor het afkoppelen van hemelwater op de riolering. Om de rioolheffing kostendekkend te houden, zoals is afgesproken, kan voor 2016 het tarief eenmalig met 8% worden verlaagd.
  • De VVD heeft het college, en dat geldt ook voor het dorp Ureterp, een compliment gegeven hoe het korte verblijf van vluchtelingen is georganiseerd in MFA De Wier in Ureterp.