Nieuws uit de fractie 19 november 2015

• Vorige week is de begroting 2016 behandeld in de raadsvergadering van Opsterland. De VVD heeft tegen de begroting gestemd omdat het geen evenwichtig beleid laat zien. Er wordt vanuit gegaan dat de precariobelasting de kip met de gouden eieren zal worden. Daar is volgens de VVD allermist zekerheid over. De reservepositie van Opsterland komt in de buurt van de gevarenzone en dan past een zuinig beleid, vindt de VVD.
  • De VVD heeft brede steun voor de motie gekregen waar het college wordt gevraagd om met een voorstel te komen de bermen in Opsterland te laten onderhouden. Er kwamen veel klachten binnen over het ontbreken van enig onderhoud, hetgeen hier en daar zelfs de verkeersveiligheid in gevaar bracht.
  • De VVD had bij de voorzitter van de raadsvergadering, burgemeester Ellen van Selm, gevraagd om een minuut stilte ter nagedachtenis aan de slachtoffers van terreuraanslagen in Parijs op vrijdag 13 november jl.
  • De VVD heeft tegen nieuwbouw gestemd van de MFA De Skans bij de BHS te Gorredijk. Als de huidige Skans gerenoveerd zou worden had dat bijna 4 miljoen euro minder gekost. De nieuwbouw van een nieuwe basisschool en uitbreiding van sportcomplex te Kortezwaag konden wel op instemming rekenen van de VVD. Per saldo vindt de VVD dat het OB, CDA, CU, D66 en PvdA financieel te veel risico’s nemen door de hoge jaarlijkse lasten die vooral de nieuwbouw van de Skans met zich mee brengen.
  • In de motie van VVD, OB, CDA, CU, BAS en D66 wordt Tumba gevraagd te stoppen met de actie om Sinterklaas te betrekken in de anti-discriminatie discussie. Het is een kinderfeest waarbij het bij de grote meerderheid geen discriminatie gevoel oproept.