Nieuws uit de VVD-fractie 19-04-‘16

·      De raad heeft unaniem ingestemd met de startnotitie Wonen. Het college zal samen met woningbouwcorporaties afspraken moeten maken waar een hoeveel woningen er in de komende decennia in Opsterland gebouwd gaan worden. Men dient rekening te houden met demografische ontwikkelingen en met wensen van de individuele dorpen. De VVD vindt dat er ook rekening moet worden gehouden met leegstaande winkels en kantoorpanden, de kans te bieden om de bestemming te wijzigen naar ‘wonen’,  om verder gaande leegstand en verrommeling in de kernen  te voorkomen.

·      De Rekenkamercommissie presenteerde haar bevindingen over “ Sturing- opvolging aanbevelingen commissie Hermans”. Het college volgt de aanbevelingen bij grote projecten goed op. De raad wordt goed geïnformeerd tijdens het proces  maar zal nog beter haar controlerende taak moeten vastleggen. De VVD- fractie heeft haar waardering uit gesproken voor de grote waarde die commissie Hermans met haar aanbevelingen , heeft gehad voor de gemeente Opsterland

·      Vanuit het Rijk en de provincie wordt de druk groter op Opsterland om op korte termijn te komen met locaties voor de huisvesting van een AZC voor 300 mensen. De VVD-fractie heeft het college gewezen op de inhoud van een raad brede motie van juli ’14, waarin gesteld is dat er genoeg draagvlak moet zijn onder de bevolking bij een betreffende locatie. Dat de bevolking goed moet worden geïnformeerd en dat men voldoende tijd krijgt om zich een mening te vormen.

De VVD-fractie